Ner i komponentträsket

Cykling är en materialsport. Och vill man finns det mycket att göra av med pengarna på.

Nu har även jag trillat ner i det så kallade komponentträsket, det vill säga jag har påbörjat min resa i utbytandets tecken. Cykeln kan nog bli snäppet snabbare om man byter det ena och det andra mot något som är aningens bättre.

csx1205-1-fcm12I det här fallet handlar det om att jag beställt en ny kassett. Det är paketet med olika stora kugghjul på bakhjulet. Det blev dessutom en liten uppgradering till en Ultegra-kassett. Original på min cykel är den billigare Tiagra med storlekarna 12-30, alltså 12 kuggar på minsta drevet och 30 på det största. Det gör att det blir ganska stora steg mellan de tio växlarna vilket kan vara irriterande ibland. Det blir liksom för lätt eller för tungt i ett givet läge. Den nya kassetten har konfigurationen 11-23 och det ska göra att det blir mindre skillnad mellan växlarna men även att jag får lite högre utväxling med det mindre minstadrevet. Enligt kalkyler ska det göra 4-5 km/h vid 85 varv per minut på vevpartiet. Vi får väl se.

Nackdelen, om det nu är en sådan, är att jag inte får lika lätt lägstaväxel. Men eftersom jag har förmånen att ha tre drev mot normala två fram bör det inte vara ett allt för stort problem. Den nya kassetten kommer dock inte på förrän i vår för att undvika att slita på den för mycket under vintern. De specialverktyg som behövs för detta har såklart också införskaffats och lagts i stora cykelverktygslådan.

continental gp 4000sNär jag ändå handlade passade jag på att köpa nya däck till våren för att komma ifrån mina cross-32or. Det blev ett par Continental GP4000S 25mm slicks, så då kommer det gå undan. Jag fick frågan varför jag valde 25mm och inte 23. Svaret är att jag (som vanligt) läst på innan jag handlar, och konsensus på nätet verkar vara att skillnaden i luft- och rullmotstånd mellan de två verkar vara minimal, medan 25orna ger något bättre komfort så fort man inte har superslät asfalt att cykla på. Det har man nästan aldrig. På underlag som oljegrus ska 23orna med det högre lufttrycket liksom ”studsa” fram mer och därmed har du inte ständig kontakt med underlaget vilket såklart minskar den överförda effekten. Huruvida detta gör någon faktisk skillnad för mig som motionär har jag ingen aning om. Förmodligen inte så jättemycket. Men jag försöker följa vad majoriteten kommit fram till så får vi se.

Vad har du för däck och kassett på din cykel?

 

Posted from Åkarp, Skåne County, Sweden.

Kommentera gärna