[tandem] Handen – Nynäs ToR

Jocke har uppgraderat sin cykel ytterligare, och då måste den ju testas på en vända ner till Nynäshamn såklart.

Jocke äter bulleStora klingan fram har nyligen uppgrderats från 50 taggar till 53, så det skulle bli intressant att se vilken effekt det gjorde. Prognosen visade sol och varmt, 16 grader, men blåsigt. Och blåsigt var det, det kan jag lova.

Som vanligt lämnades resten av familjen hemma hos Jocke medan vi cyklade. Hade jag nämnt att det var blåsigt? 10-15 sekundmeter i motvind eller kantvind, det kändes när man är ensam ute på vägen. Men sista kilometerna mot Nynäshamn fick vi den i ryggen. Det var inte helt fel. Och trots motvinden lyckades vi snitta 31 km/h på vägen ned, inklusive de långsammare partierna ut från Handen och in i Nynäshamn.

Väl framme blev det som brukligt kaffe o bulle nere vid hamnen. Vi kunde faktiskt sitta ute i kortkort, och fick även se en Tesla Model S glida förbi på nära håll. En sådan vill jag ha. Punkt.

Efter fikapausen var det full fart tillbaka igen. Motvind och uppför ut ur Nynäs, men i närheten av Ösmo började vi få vinden i ryggen igen. Dock växlade den kraftigt och vi fick inte den härliga medvinden hela vägen som vi hoppats på. Vid Tumba tog den hårda körningen ned ut sin rätt och vi blev båda trötta i benen och fick kämpa oss hem. Dock allt som allt en trevlig tur. Som vanligt! (hem snittade vi lite drygt 31 km/h, men då med en del medvind. Trötta ben.)

Dagen avslutades som seden bjuder med middag hemma hos nömellarna. Gött!

Helt klart kommer det bli intressant att testa denna cykel på kommande lopp. Både tempo och distans. Det ser jag fram emot!

Posted from Stockholm County, Sweden.