Dags för service av crossen
Till dags dato har min Specialized Tricross rullat ca 350 mil i min ägo. Och enligt uppgift ca 100 mil med förra ägaren som köpte den ny.
Under senaste veckorna har växlarna börjat bete sig lite mot min vilja. De har inte riktigt velat nyttja alla 10 drev på kassetten bak, och har mer och mer börjat hoppa från stora till mellanklingan i fram på eget bevåg. Det kändes som det var dags för en professionell service, och så fick det bli.
Lämnade in hojen på Cykloteket i morse för genomgång. Redan två timmar senare ringde telefonen. Är det då man ska vara orolig? Det visade sig handla om vad jag misstänkt. Hela drivlinan är ordentligt sliten så det är svårt att få till växlarna riktigt bra, även efter byte av en sliten växelvajer. Men att börja byta ut dessa delar nu innan vintern är bara dumt då denna årstid sliter mer på prylarna med all sand och skit på vägarna. Så samtalet handlade egentligen bara om att kolla så vi var överens om att ta det stora jobbet i vår istället. Och köra på med cykeln som den är nu, justerad så gott det går, om det inte blir helt omöjligt.
Så fick det bli, och det gjorde ju att det blev en väldigt billig service. Det var inte så mycket som behövde göras annat än lite justeringar, vajerbyte och smörjning så det slutade på 250 spänn. Helt ok. Blir dyrare i vår 😉
Tills dess ska jag kolla vad prylarna kostar och hur mycket jobb det är att byta dem själv. Verkar ju faktiskt lite kul att skruva isär halva cykeln också 😉
Hur ofta servar du din cykel?
Kommentera gärna